1-مردی که در طبقه دهم ساختمانی زندگی می کند صبح ها پس از خروج از آپارتمان خود با آسانسور به پایین رفته و به سر کار خود می رود و در بازگشت از کار اگر آن روز بارانی بوده و یا اینکه اشخاص دیگری نیز در آسانسور باشند، مستقیما به طبقه دهم باز می گردد. در غیر اینصورت او به طبقه هفتم رفته و سه طبقه باقی مانده را پیاده بالا می رود تا به آپارتمان خود برسد. می تونین دلیلش رو پیدا کنین؟

 

(با اینکه این معما ممکن است که راه حلهای متفاوتی داشته باشد اما در این مورد یک راه حل کاملا دارای توجیه است که همان نیز مدنظر ماست)

2-ر این معما 63 (شصت و سه) لامپ و 3 (سه) عدد کلید دوپل داریم (البته شما می توانید بجای 3 کلید دوپل از 6 کلید تک پل هم استفاده کنید) به چه روشی ما باید این لامپ ها را به کلیدها وصل کنیم که در نهایت با استفاده از کلیدها و بدون تغییر دوباره در آنها به هر تعداد که خواستیم از لامپ ها را روشن کنیم؟

 

شما فقط یک بار لامپ ها را به کلیدها وصل می کنید و دیگه نمی توانید در آنها تغییر ایجاد کنید ، فقط می توانید با استفاده از تغییر حالت کلید ها به تعداد دلخواه لامپ روشن کنید ...

 

مثلا می خواهیم 11 (یازده) لامپ روشن کنیم ، با زدن کلیدها 11 (یازده) لامپ روشن می کنیم. یا 56 (پنجاه و شش) لامپ بخواهیم روشن کنیم ، باز هم با تغییر حالت کلید ها 56 (پنجاه و شش) لامپ روشن می کنیم ... اگر بخواهیم از 1 (یک) تا 63 (شصت و سه) هر عددی انتخاب کنیم ، شما باید به همان تعداد لامپ روشن کنید ...
شما نیاز نیست که حتما برق کاری بلد باشید ، فقط مشخص کنید که به هر کلید چه تعداد لامپ وصل کنیم ...