مساله هک شدن خودرو‌ها تبدیل به بحث داغ این روز‌ها شده است. بعد از چاپ مقاله جنجالی محققان در رابطه با از کار انداختن جیپ چروکی و تعدادی از مدل‌های کرایسلر به وسیله وارد کردن بدافزار به سیستم اطلاع‌رسانی خودرو و وادار کردن فیات-کرایسلر به فراخوانی تعداد زیادی از خودرو‌هایشان، خودروسازان تمرکز بیشتری برای بالا بردن امنیت دیجیتال محصولات خود می‌کنند. اما اکنون نوبت به یکی از غنی‌ترین و به روزترین خودرو‌ها از لحاظ تکنولوژی، رسیده تا محققان نحوه بدست گرفتن کنترل آن را اعلام کنند.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، دو هکر به نام‌هایکوین مهافی و مارک راجرز توانستند خودرو تسلا مدل اس را که در حال حرکت با سرعت پایین بود، به طور کامل از کار بیاندازند.

ما توانستیم خودرو که در حال حرکت با سرعت ۵ مایل بر ساعت بود را خاموش کنیم. تمامی نمایشگرها از کار افتادند، پخش موسیقی متوقف، ترمز دستی فعال و در نتیجه خودرو ایستاد.

گزارش مهافی و راجرز در کنفرانس امنیتی دف‌کان.

بر خلاف هک جیپ که از راه دور انجام شده بود، مهافی و راجرز برای شروع لپ‌تاپ خود را به داشبورد تسلا متصل کردند. پس از اتصال آن‌ها توانستند به طور کامل کنترل تسلا را بدست بیاورند. همچنین اعلام کردند که قادر هستند پس از اتصال لپتاپ و انتقال تروجان به نرم‌افزار خودرو، کنترل خودرو را از راه دور نیز به دست بگیرند و موتور را خاموش کنند.

بر اساس گزارش وایرد، این دو محقق افزودند که صفحه نمایش لمسی بزرگ این خودرو از مرورگر منقضی شده استفاده می‌کند که این امکان را به هکر‌ها خواهد داد تا با مراجعه راننده به یک وب‌سایت آلوده، کنترل خودرو را از راه دور به دست بگیرند. ولی مهافی و راجرز روی این نقیصه آزمایشات خود را انجام ندادند.

در کل این محققان ۶ زمینه آسیب‌پذیر را در این خودرو تشخیص دادند که در حال حاضر شرکت تسلا با همکاری آن ها در حال رفع مشکلات است. وایرد گزارش داده است که به زودی وصله امنیتی از طریق آپدیت آنلاین برای خودروها منتشر خواهد شد.

این محققان دلیل انتخاب تسلا برای بررسی را شهرت خودروسازان الکتریکی در زمینه امنیت عنوان کردند. یکی از مسئولین تسلا در خصوص این مشکل ایمیل زیر را ارسال  کرده است:

تیم امنیتی ما همکاری نزدیکی با محققان امنیتی برقرار کرده است تا این اطمینان را به مشتریان بدهد که با تست، بررسی و آپدیت منظم به مراقبت از سیستم‌های خود ادامه خواهیم داد. بررسی شرکت لوک‌اوت نتیجه حضور فیزیکی در خودرو و اقدام به هک آن بوده است. وصله امنیتی این نقیصه در حال توسعه است که به زودی از راه دور برای تمامی خودرو‌های مدل اس ارایه خواهد شد.

 ارایه آپدیت از راه دور، راه‌حل به مراتب بهتری نسبت به فراخوانی خودرو‌های شرکت جیپ است که فیات-کرایسلر آن را دستور کار خود قرار داده است.

نظر شما در رابطه با امنیت خودروها چیست؟ آیا با وجود این مشکلات در آینده‌ی نزدیک حاضر به تهیه خودرو‌های هوشمند خودکار خواهید بود؟